http://www.utrotafattigdomen.nu

Yada yada yawn...

fredag, augusti 04, 2006

Böcker

Har blivit bloggutmanad av Stina så här kommer en bunt frågor och svar om böcker. Stinas filmvariants svar kommer i nästa inlägg...

1) En bok som förändrade ditt liv?
Måste bli två, 'Herr Gud, det är Anna' av Fynn och 'Illusioner' av Richard Bach. De kanske inte direkt "förändrade" mitt liv men de var delaktiga i att lägga grunden till mitt "tänk" om livet och inställningen därtill genom att ge bekräftelser för den väg mina egna tankar spårat in på då i tonåren. (+ naturligtvis alla 'Sant Mat'-böcker, de känns så självklara att man glömmer bort dom vid såna här tillfällen. Blev påmind när jag läste Davids svar på utmaningen. Tack för påminnelsen bror.)

2) En bok du läst mer än en gång?
'Sagan om Ringen'-trilogin (första gången som fjortonåring och återvänder med jämna mellanrum) och Tove Janssons 'Mumin'-böcker.

3) En bok du skulle vilja ha med på en öde ö?
Douglas R. Hofstadter: 'Escher, Gödel, Bach - ett Evigt Gyllene Band'. Underbar bok som man kan läsa hur många gånger som helst och ändå upptäcka nya saker i. Hög nördfaktor dock då den 'egentligen' handlar om brister i självrefererande system. Är sugen på att läsa om USAs och speciellt New Yorks historia så någon bra bok om det kanske.

4) En bok som fick dig att skratta?
Herman Lindqvists kåserisamlingar får mig ofta att skratta högt fast jag sitter/ligger ensam i rummet och läser. Känns weird när man gör det.

5) En bok som fick dig att gråta?
'Lille Prinsen' av Antoine de Saint Exupéry, varje gång jag läser den!

6) En bok du önskar hade skrivits?
"Ostbågsdieten - hur du lever på OLWs ostbågar, får i dig allt du behöver och samtidigt går ner i vikt".

7) En bok som inte borde skrivits?
Svårt, tycker de flesta har sitt berättigande att finnas till. 'Mein Kampf' kanske...

8) En bok du just nu läser?
'The Voyage of Jerle Shannara'-trilogin av Terry Brooks. Ska precis avsluta mittenboken.

9) En bok du tänkt läsa?
Många av "klassikerna" är såna där man tänker att man borde ha läst men aldrig kommer till skott på. Någon gång ska jag dock ta mig itu med Martinson, Strindberg och de andra. Tror jag... Kanske... Om jag hinner...

1 Kommentarer:

  • Visste inte att du var en sån läsare annars hade jag utmanat dig! Nu fick det gå vägen via Stina istället och det gick ju också bra!

    By Blogger Prinsessmamman, at 1:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home